sobota, 18 kwietnia 2009

biszkopt orzechowy

Na wielkanoc jadłam u "teściowej" pyszny torcik orzechowy z przepisu siostry Anastazji. A że uwielbiamy wszyscy orzechy, nie mineło dużo czasu jak udało mi się zdobyć książkę z jej przepisami i zrobiłam coś na wzór tego, co jadłam wcześniej...

Dzięki masie jabłkowej, złamałam słodki smak masy budyniowej i polewy kakaowej. A orzechowa nuta w biszkopcie dopełnia już super smak tego ciacha. Można rzec "niebo w gębie"
Biszkopt orzechowy
Oczywiście bazą całego ciasta jet biszkopt orzechowy. Wyszedł znakomicie, cudownie orzechowo smakujący i pachnący, a przepis jest naprawdę prosty.
  • 5 jaj
  • 15 dag zmielonych orzechów
  • 5 łyżek cukru
  • 5 łyżek mąki
  • niepełna łyżeczka proszku do pieczenia
Wykonanie jak tradycyjny biszkopt. Do ubitych białek dodać cukier aż będzie sztywna piana. a potem już delikatniej mieszając (ja daję na 1 biegu w mikserze) dodawać kolejno żółtka, zmielone orzechy i na końcu mąkę z proszkiem do pieczenia. Piec w temp. ok 180'C 30 minut. Blaszkę posmarowałam tłuszczem i posypałam kaszką, ale zdecydowanie lepiej jest dać na spód papier do pieczenia, bo miałam problem z wyjęciem biszkoptu z blaszki.
Dobra rada wyczytana gdzieś na necie, żeby boków blaszki, czy tortownicy niczym nie smarować, tylko dawać coś na spód. Wtedy biszkopt ładniej wyrasta a boki nie chowają się ku środkowi :)
Masa z jabłek z galaretką
Nie chciało mi się mielić orzechów, a początkowo planowałam zrobić masę również orzechową. Dlatego skorzystałam również z przepisu siostry Anastazji i zrobiłam masę jabłkową.
1 kg jabłek, starkować na grubych oczkach i podsmażyć na patelni do miękkości z odrobiną wody i cukru do smaku (ja dałam brązowy). Do tego dodać galaretkę rozpuszczoną w 1/2 szklanki wody.
Masa budyniowa
Tym razem z fotum cincin lekko zmodyfikowany, a i tak jeszcze za słodki, ale pyszny
  • 2 żółtka
  • 1/2 szkl. cukru
  • 1/2 cukru waniliowego
  • 2 łyżki mąki pszennej2 łyżki mąki ziemniaczanej
  • 1/2 l mleka
  • 3/4 kostki masła

1/2 szklanki mleka odlać i rozmieszać w nim mąki, żółtka utrzeć z cukrem, jak kogel-mogel i dodać do nich mąkę z mlekiem. Resztę mleka zagotować i wrzące wlewać do żółtek z mąką ciągle mieszając. Całość postawić jeszcze na gaz i mieszając doprowadzić budyń do zgęstnienia. Po ostudzeniu zmiksować masło na puszystą masę dodając następnie budyń.
Idealnie do tego pasuje mało słodka polewa kakaowa też z cincina.
  • 2 łyżki stołowe margaryny lub masła
  • 2 łyżki stołowe śmietany kwaśnej od 12% wzwyż
  • 4 łyżki stołowe cukru 9ja dałam brązowy)
  • 2 łyżki stołowe gorzkiego kakao

W rondelku rozpuścić tłuszcz, zestawić z ognia. Powolutku dolewać śmietanę, i szybko mieszać. Dodać cukier i kakao, ponownie wstawić na palnik, mieszać szybko do połączenia się składników. Polewać ciasto.
Jak widać jest szybka łatwa w przygotowaniu, dobra w smaku i wizualnie idealna.

1 komentarz: