piątek, 29 maja 2009

Puszyste racuchy

Kiedyś próbowałam robić racuchy, ale za każdym mi nie wychodziły i zazwyczaj lądowały w koszu. Akurta dzisiaj zauważyłam, że kończy mi się termin na świeże drożdże, trzeba więc coś zrobić. Niestety przeważnie potrzebowałabym masło, którego nie miałam za wiele. Na szczęście znalazłam przepis na racuchy z bloga mojej imienniczki Izy. Postanowiłam spróbować, a jakby mi nie wyszło, były jeszcze jakiś bułki na kanapki w chlebaku :) I rzeczywiście wyszły znakomicie, smak mojego dzieciństwa, kiedy biegało się na dwór z jeszcze ciepłymi racuchami. Wyszły puszyste, lekko wilgotne, ale efekt zadawalający - w końcu i ja umiem piec racuchy. Cytuję przepis za autorką:
  •  500 g maki pszennej
  • 1/2 szkl. cukru
  • 2 jajka
  • 300-350 ml mleka
  • 3 dkg swiezych drozdzy
  • szczypta soli
  • 1 srednie jablko (smaczne takze z rodzynkami, kawalkami czekolady lub innymi owocami)
  • cukier puder do posypania
  • oliwa do smazenia
Najpierw rozrobic drozdze z odrobina cukru, maki i cieplego mleka. Odstawic do wyrosniecia.W wiekszym naczyniu ubic cale jajka z reszta cukru na puszysta mase. Dodac pozostale skladniki (oprocz jablka lub innych dodatkow) i zarobic srednio geste ciasto. Mozemy w tym celu uzyc miksera, ale tez bez problemu mozna wymieszac ciasto recznie uzywajac duzej lyzki. Na samym koncu gdy ciasto bedzie gladkie i jednolite dodajemy pokrojone jablko lub inne dodatki. Odstawiamy na okolo 10 minut do podrosniecia. Pieczemy na patelni na srednio rozgrzanym tluszczu (chwilami na malym) kladac lyzka porcje ciasta. Przed kazdym nabraniem ciasta na lyzke radze zamoczyc ja najpierw w tluszczu ktory mamy na patelni. (dobry sposób, żeby ciasto ładnie schodziło z łyżki - sama też POLECAM). Pieczemy przez kilka minut z obu stron. Gotowe posypujemy cukrem pudrem.
Musiałam bardzo pilnować tłuszczu i jego temperatury, bo mi się za szybko przypiekały, dwa duże nawet się nie dopiekły. Ale ogólnie przepis jest rewelacyjny...
Nie byłam pewna, czy jak zwykle mi nie wyjdą i zrobiłam bez dodatków, tylko z cukrem pudrem, który namiętnie zlizywała z racuchów moja Julcia. Następnym razem spróbuję zrobić z owocami


2 komentarze:

  1. ... racuszki wygladaja imponujaco-smacznie, prosze powiedz mi czy moge uzyc suchych drozdzy, mam problem ze znalezieniem naturalnych, a tak bardzo mam ochote na Twoje racuszki... dziekuje.
    ...Ala...

    OdpowiedzUsuń
  2. racuchy są wysmienite, robilam je kilka razy moja siostra rownież. Nie wiem jaki jest przelicznik na suche drożdże, ze świeżych wydaje mi się ze są lepsze. Ale zobacz do oryginalnego przepisu mojej imienniczki, ona duuuzo piecze z drożdży więc pewnie ci doradzi, jak przeliczyć ilość.

    OdpowiedzUsuń