czwartek, 13 sierpnia 2009

Leczo na zimowy czas



W tym roku po raz pierwszy zabrałam się za przetwory - dobrze jest mieć coś własnego w słoikach w zimowy czas. Tym razem postawiłam na kabaczka, z tej racji, że jest na nie urodzaj w ogrodzie rodziców. Nic tylko zaprawiać. Zrobiłam leczo z przepisu wyszukanego na cincinie, jest z cukinią, ale można dać tak jak ja kabaczka. Cytuję za autorką:
  • 3 kg pomidorów 
  • 7 papryk
  • 10 cebul
  • 4 cukinie
  • 2 zabki czosnku
  • sol, pieprze, papryka słodka 
Cebule pokroić w półplasterki, paprykę w dlugie paski cienkie, pomidory sparzyc, obrac ze skory, pokroic w kostkę, cukinie przekroić wzdłuż na cztery czesci, potem w kostke ok. 1 cm. Cebule zeszklic na oliwie. Przełożyć do garnka duzego, w ktorym na dwoch lyzkach oliwy trzeba wczesniej zezlocic dwa zabki czosnku wycisniete. Do gara dodać pomidory - jesli chcemy zeby bylo bardzo geste, nie dodawac soku z pomidorow (ja daje ok. polowy tego soku co jest w misce z pokrojonymi pomidorami). Dusic na wolnym ogniu ok. 15 minut.

Papryke przesmazyc na oliwie, nie zeby sie przyrumienila, tylko tyle zeby troche zmiekla. Dodac paryke do garnka z cebula i pomidorami, dodac tez cukinie, wszystko razem dusic do miekkosci (to zalezy jak kto lubi, u mnie to trwa ok. 20 minut). Doprawic do smaku sola, pieprzem swiezo zmielonym i slodka papryka.

Gorace przelozyc do sloikow, zakrecic mocno, pasteryzowac ok. 20 minut.
Tym razem zrobiłam z mniejszej ilości, ogólnie lubię leczo, niestety wyrobiłam tylko trzy słoiczki. Ale jak na poczatek i tak dobrze.


4 komentarze:

  1. Witam!
    Od lat robię podobne leczo(z małymi różnicami,między innymi dodaję smażoną,pokrojoną kiełbaskę)ale dopiero teraz naszła mnie myśl jak zrobić z tego przetwór na zimę,a dokładniej czy się nie zepsuje,ile czasu można to przetrzymywać np.w piwnicy i czy można zaprawić ze wszystkimi składnikami czy ew.coś dodać później?Proszę doświadczonych w temacie o wskazówki:) Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  2. Myślę,że można tak długo przechowywać jak inne przetwory, pod warunkiem ze nie bedzie tam kiełbasy. Takie też znam ale do słoika sie nie nadaje. Kiełbasę i inne wędliny, można dodawać później, a to potraktować jako bazę. My lubimy potem dodać jeszcze kukurydzę, ananasa...

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam, piszesz o kabaczku a w przepisie masz cukinię. To zrobiłaś z kabaczkiem leczo czy z cukinią?
    I czy aby na pewno daje się cebulę ? Boję się, że z cebulą leczo na zimę się zepsuje.
    Proszę, odpowiedz na mój email banino18@wp.pl
    Pozdrawiam
    PS robię "porządki" w moich przepisach i stąd moje pytanie o tej porze roku :)
    Barbara

    OdpowiedzUsuń
  4. Można leczo robić i z kabaczkiem i z cukinią

    OdpowiedzUsuń