czwartek, 16 września 2010

Fantazyjne bułeczki

Przeglądając stare zdjęcia natknęłam się na moje dawne wypieki. A, że wyszły bardzo dobre, szybko je wklejam na bloga, żeby nie poszły znowu w zapomnienie. Jednym z takich przepisów, jest znaleziony na blogu mojej imienniczki - przepis na "fantazyjne bułeczki". Nie piekłam często takich rzeczy, gdyż wolałam świeże pieczywo na śniadanko a program na wyrabianie ciasta w maszynie trwa prawie 2 godziny. Nie zawsze miałam ochotę na tyle wcześnie wstawać, by coś rano piec. 
Teraz jestem już mądrzejsza o rady koleżanek blogowiczek i wiem, że np. takie bułeczki można wstawić na noc do lodówki, a potem rano wyjąć, potrzymać chwilę w pokojowej temperaturze i upiec na spokojnie na śniadanie.

Wspaniale smakują z miodem, jakimś dżemem domowej roboty, twarożkiem, a do picia kakao...
  • 475 g mąki pszennej chlebowej
  • 2 łyżki miękkiego masła
  • 1 łyżeczka cukru
  • 1 łyżeczka soli
  • 1 i 1/4 łyżeczki susz. drożdży
  • 275 ml wody
  • do posmarowania żółtko + 1 łyżka wody (Iza roztrzepała całe jajko bez wody)
  • do posypania: sezam, mak, słonecznik, dynia, kminek, sól morska, suszone zioła.

Ciasto zarobić  najlepiej w maszynie i pozostawić do wyrośnięcia. U mnie program wyrabiania i rośnięcia ciasta trwa około 2 godzin. Gdy podwoi objętość zarobić chwilkę i podzielić na 12 części.

Formowanie bułeczek: 

  1. supełki - ciasto rozciągnąć na długość ok.20 cm i zrobić supełek,
  2. ślimaczki - ciasto rozciągnąć na długość ok.20 cm i zwinąć ślimaczka,
  3. słoneczka - zrobić kulkę, rozpłaszczyć i ponacinać nożem brzegi,
  4. kwiatki - ciasto podzielić na 3-5 części, zrobić kuleczki i połączyć.

Położyć na blasze, przykryć i pozostawić na 30 minut. Potem posmarować żółtkiem z wodą bądź całym jajkiem i posypać. Piec przez 15 minut w nagrzanym wcześniej do 200'C piecu.

4 komentarze:

  1. Jakie fajniste te kształty,a mnie wlasnie wyrasta ciasto na swieze pieczywo...dzieki za te propozycje!

    OdpowiedzUsuń
  2. z dżemem domowej roboty.. takie najpyszniejsze. z makiem koniecznie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jakie sliczne!:) te slimaczki mi sie bardzo spodobaly; )

    OdpowiedzUsuń
  4. z makiem to moje ulubione :) i obowiązkowo z miodem :)

    OdpowiedzUsuń