niedziela, 10 kwietnia 2011

Wielkanocna Baba Drożdżowa

Powoli szykuję się do ustalania świątecznego menu, na pewno coś będę jeszcze piekła, postaram się po raz pierwszy ugotować żurek, podawany w chlebka, ale o tym później. Póki co przedstawiam wam przepis na pyszną babę wielkanocną.
Nie wiem, gdzie znalazłam przepis na tą babkę. Piekłam ją już w ubiegłe święta, była bardzo dobra, a przepis miałam wydrukowany bez źródła, a szkoda... Zamieszczam go tutaj ku pamięci...
Składniki są na jedną dużą babę, a w nawiasach są moje proporcje na dwie baby :) bo piekłam dla siebie i dla rodziców:
  • 1/2 kg mąki (750 gram)
  • 3 dkg świeżych drożdży (4,5 dag)
  • 5 żółtek (8 żółtek)
  • ok 1 szklanka letniego mleka (1,5 szklanki)
  • 10 dag masła (15 dkg)
  • 1/4 szklanki oleju słonecznikowego (1/3 szklanki) 
  • 2 małe lub 1 duży ugotowany ziemniak (2 duże ziemniaki)
  • ok 1/2 szklanki cukru pudru 
  • dowolny aromat (ja dałam waniliowy)
  • ew. rodzynki, skórka pomarańczowa (skórka z całej dużej cytryny)
  • ok 1/2 kieliszka wódki lub spirytusu (30 ml)
  • szczypta soli 
Drożdże rozpuścić w niewielkiej ilości mleka z odrobiną cukru i zaczekać aż będą bąbelkować. Mąkę przesiać do miski, wlać rozczyn i dodawać kolejno: żółtka ubite z cukrem pudrem i odrobiną soli, resztę mleka, ziemniaki przetarte przez sitko, wódkę, aromat i tłuszcz (olej oraz rozpuszczone i przestudzone masło). Dobrze wyrobić, czym dłużej tym lepiej - ok. 10 minut wyrabiania :)
Na koniec dodać rodzynki, skórkę pomarańczową i wyłożyć do nasmarowanej tłuszczem formy - ciasto nie powinno sięgać więcej niż do połowy formy. Odstawić do wyrośnięcia, a gdy ciasto już dosięgnie brzegów, rozgrzać piekarnik do 160 stopni i piec ok. 30-35 minut do suchego patyczka. Najlepiej sprawdzać długim patyczkiem do szaszłyków.
Po wyjęciu z piekarnika odczekać ok. 10 minut i dopiero wyjąc z blachy. Po wystudzeniu ozdabiamy lukrem.

3 komentarze:

  1. piękna babeczka. ja w takim razie będę czekać na ten żurek;)

    OdpowiedzUsuń
  2. A w maszynie mozna wyrobic i z suchymi drozdzami? Nie mam swiezych.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. można i świeże drożdże i suche, tylko trzeba pilnować jaki jest zamiennik wagowy drożdży

      Usuń