czwartek, 5 stycznia 2012

Domki z piernika

W tym roku zrobiłam w prezencie dla naszych rodziców domki z piernika. Pomysł na nie znalazłam u Pauliny  z kotlet.tv. Korzystałam ze swojego ciasta piernikowego, które miałam już zrobione na pierniczki i to był mój błąd, bo jak później zauważyłam w oryginale nie ma proszku do pieczenia i moje ściany są nieco pulchne... Ale i tak wyszły ślicznie i smaczne... W kolejne święta już będą idealne :)))
Dla was jednak zamieszczam oryginalny przepis na ciasto i wykonanie. Moje domki mają identyczne wymiary
  • 2 szklanki mąki (z górką)
  • ok. 240 g masła
  • 1 żółtko
  • 1 całe jajko
  • 2 łyżki miodu
  • 4 łyżki przyprawy do piernika
  • 2 łyżki cukru pudru
lukier:
  • białko
  • ponad 1 szklanka cukru pudru
Na blat wysypuję mąkę, dodaję cukier puder, przyprawę do piernika i masło. Siekam, tak, aby masło było w jak najmniejszych kawałkach. Dodaję miód, żółtko i całe jajko. Zagniatam, aż ciasto będzie odchodzić od dłoni. Na kilkanaście minut chowam do lodówki. Wycinam z papieru szablon i odrysowuję na rozwałkowanym cieśnie (podczas wałkowania podsypuję mąką).
Moje małe domki - ja również zrobiłam dwa w tych samych wymiarach:
  • ściana duża: 12 x 8 cm
  • bok: 8 x 8, wysokość 11 cm, czyli spady po 5 cm
  • dach: 15 x 8 cm
Wycinam okienka i drzwi. Wstawiam do nagrzanego do 180 C piekarnika i piekę ok. 25 minut. Odstawiam by wystygło. Z białka i cukru pudru kręcę lukier (dość gęsty). Sklejam ściany i odstawiam by zastygło. Dolepiam dach. Dekoruję. Warto w mały woreczek strunowy nałożyć lukru, wyciąć dziurkę i w tej sposób dekorować. Nie brudzi a łatwo trzymać. Woreczek można potem umyć i jeżeli się korzysta z kilku kolorów, nabierać potem kolejny. Jak widać na zdjęciach w pewnym momencie pomyliły mi się ścianki i na dachu również mam okienka :))) Robię mały wzorek na dachu i dekoruję boki.
Nie wiem, czy nie byłoby prościej udekorować najpierw wszystkie ściany i dach a potem je skleić - ale o tym przekonam się dopiero za rok...
Z tego samego lukru udekorowałam moje pierniczki, którymi najbardziej w wigilię zajadały się dzieci.

1 komentarz: