czwartek, 17 stycznia 2013

Kopiec kreta (w wersji na Halloween)

Mimo, że od Halloween minęło sporo czasu nie umieściłam przepisu na główną atrakcję na przyjęcie dla dzieci - ciasto ziemia z robalami. Jest to znane wielu wam ciasto Kopiec Kreta - jednak tym razem robione samodzielnie a nie z wersji pudełkowej, bez żadnej zbędnej chemii i z użyciem Agar-Agar zamiast żelatyny wieprzowej.
Do wykonania poszczególnych elementów skorzystałam z wcześniejszych przepisów zamieszczonych na moim blogu.
Ciasto - biszkopt kakaowy z przepisu na Milky Way:
  • 6 jajek
  • 3/4 szklanki cukru
  • pół szklanki mąki pszennej
  • pół szklanki mąki ziemniaczanej
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 3 łyżki kakao
  • 2 łyżki oleju
Białka ubić na sztywną pianę, dodając pod koniec ubijania cukier, a następnie żółtka. Dodać olej i dalej miksować. Mąkę przesiać, wymieszać z proszkiem do pieczenia, kakao, wmieszać delikatnie do masy jejecznej. Ciasto wyłożyć do formy o wymiarach 25 x 34 cm (wcześniej wyłożonej papierem do pieczenia) i piec około 20 - 25 minut w temperaturze 170ºC, do tzw. suchego patyczka.
Po wystygnięciu wydrążamy środek ciasta aby miało kształt płaskiej miseczki. Możemy skropić lekko biszkopt - ja dałam trochę wody z cytryną i cukrem. Na to układamy dookoła banany przekrojone wzdłuż na połowę i skropione cytryną aby wypełniły całe dno naszej "miseczki".
Wydrążone ciasto odkładamy na bok do przeschnięcia.
Teraz pora na bitą śmietanę - tutaj skorzystałam z przepisu na Tort szarlotkowy:
  • 1 śmietana 30% (ja miałam opakowanie 330 g)
  • cukier puder do smaku
  • Agar agar - 1 łyżeczka*
Śmietanę ubijamy dodając cukier puder do smaku. Gdy już mamy właściwą konsystencję możemy ją lekko usztywnić Agar agar, który podobnie jak przy jabłkach rozpuszczamy we wrzątku i dolewamy lekko ostygnięte do śmietany.
* dopiero od niedawna stosuję Agar Agar i trzeba samemu wyczuć ilość jaką dodajemy do potraw. W przypadku galaretek, jabłek nie ma problemu gdy damy za mało, gdyż możemy ponownie je podgrzać i dodać kolejną porcję. W przypadku bitej śmietany dawałam "na oko" i ta ilość jest wystarczająca, bo lekko usztywniła śmietankę, tak, że na drugi dzień pięknie się prezentuje.

Bitą śmietanę wykładamy na banany tworząc kopiec i posypujemy całość naszym wcześniej wydrążonym i pokruszonym ciastem.
Całość wstawiamy do lodówki - ja z okazji naszej imprezy dodałam żelowe dżdżownice do dekoracji i ciasteczka w polewie czekoladowej w kształcie kamyków. Przy innych okazjach na naszej ziemi można posadzić kwiatki, motylki. Ciasto smakuje o niebo lepiej od kupionej wcześniej przeze mnie wersji pudełkowej.

1 komentarz:

  1. Uwielbiam kopiec kreta i nie spotkałam przepisu na naturalnych produktach, i na prawdę banan mi się pojawił na ich widok. A oprawa naprawdę kreatywna:)Pozdrawiam i dziękuję za inspirację.

    edytor

    OdpowiedzUsuń