piątek, 25 listopada 2016

Szarlotka z bezą

Pod nazwą szarlotka najlepsza - funkcjonuje na stronie Kotlet.tv, i rzeczywiście jest godna uwagi. Co najważniejsze - robi się ją rewelacyjnie łatwo i szybko. Jako, że robiłam po raz pierwszy nie dodałam orzechów włoskich - chciałam w ogóle wypróbować przede wszystkim jakie będzie ciasto.
Przepis zamieszczam z małymi zmianami, tym razem zrezygnowałam z orzechów włoskich i do jabłek nie dodałam cynamonu. Chciałam żeby była delikatniejsza, nie każdy też lubi cynamon w jabłkach. ponad to, nie używam cukru wanilinowego, jeżeli mogę dodaję esencję waniliową własnej produkcji.

Składniki na kruchy spód:

  • 2 szklanki mąki pszennej (dałam 1 szklankę zwykłej mąki i 1 mąki krupczatki)
  • 1,5 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 1 łyżka cukru waniliowego
  • 1/2 szklanki cukru pudru
  • 200 g masła
  • 4 żółtka

beza:

  • 4-6 białek
  • 1,5 szklanki cukru pudru
  • 2 łyżki mąki ziemniaczanej
dodatkowo:
  • w przepisie są jabłka ze słoików ja jednak takich nie lubię i nie używam - chyba, że własnej produkcji. Dałam na oko tyle jabłek co akurat miałam na dużą blaszkę musi być z 1 kg
  • 1 szklanka orzechów - pominęłam
  • cynamon - również pominęłam

Mąkę zagniatamy z proszkiem do pieczenia, cukrem pudrem i masłem. Siekamy nożem a masło możemy rozetrzeć palcami. Na koniec dodajemy żółtka i szybko zagniatamy na gładkie ciasto. Ja ciasto włożyłam do woreczka i dałam na jakiś czas do lodówki, z tego względu, ze dopiero teraz mogłam przygotować na świeżo jabłka. 
Jabłka obrałam pokroiłam w małe talarki i lekko poddusiłam na patelni z odrobiną cukru.
Ciasto po wyjęciu z lodówki wyłożyłam na blaszkę starym sposobem podpatrzonym u mojej mamy. Pokroiłam je na plastry a następnie wyklejałam nimi spód blaszki pokryty papierem do pieczenia. Około 1/3 ciasta zostawiłam na wierzch. By ciasto mi nie zamokło zbyt od jabłek, dałam je na kilka minut do piekarnika  nagrzanego do temperatury 170'C. 
Gdy ciasto się podpiekało ubiłam szybko białka na słodką bezę.
Po wyjęciu spodu z piekarnika wykładamy na niego jabłka, rozsmarujemy bezę i kruszymy pozostała część ciasta. Można ją utrzeć na grubych oczkach, tylko, że wcześniej ciasto musiałoby poleżeć w zamrażarce. Gdy używamy do ciasta kruchego mąkę krupczatkę nie musimy się martwić o kruszonkę na wierzch ciasta gdyż z tej mąki nie ma problemu z nadmiernym klejeniem ciasta.
Pieczemy w 170'C - około 30-40 minut.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz