poniedziałek, 22 lipca 2013

Sernik puszysty i lody malinowe

Najpyszniejszy sernik jaki kiedykolwiek udało mi się upiec. Próbowałam już kilku przepisów ale wciąż to nie było to, co chciałam uzyskać. A tymczasem zostałam poczęstowana sernikiem, który zrobiła sąsiadka mojej mamy. I jak tylko skończyłam się delektować poprosiłam o przepis.
Oto i on:
Ciasto na spód
  • 1/2 kostki masła lub margaryny - ja dałam masło
  • 3 żółtka (białka wykorzystamy do masy serowej)
  • 1 szklanka mąki tortowej
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 1 cukier mały waniliowy
  • 3 łyżki cukru
Zagniatamy z powyższych składników ciasto i rozkładamy na dużej blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. Najlepiej nie bawić się w wałkowanie tylko bezpośrednio wyłożyć na papier kawałki ciasta i rękoma je porozciągać na całej blaszce. Nakłuwamy widelcem i podpiekamy przez parę minut w piekarniku nagrzanego do 180'C.

Na tak podpieczony spód wyłożymy gotową masę serową:
  • 1 kg sera (takiego w kubełku, śmietankowego)
  • 6 żółtek
  • 6 białek + 3, które nam zostały w kruchego ciasta
  • 2 niecałe szklanki cukru
  • 3/4 szklanki oleju
  • 2 niepełne szklanki mleka
  • 2 budynie śmietankowe bez cukru (takie na 1/2 l mleka)
  • jak ktoś lubi można dać garść rodzynek - ja zrobiłam bez
Na początku do masy serowej dałam budynie rozpuszczone w mleku, potem dodałam olej, żółtka i dobrze wymieszałam, do smaku dodałam też esencję waniliową. W tym czasie ubiłam wszystkie białka z cukrem na sztywną pianę i po trochu dodawałam do masy serowej delikatnie mieszając. Uprzedzam, że trzeba sobie przygotować większą miskę do całej masy, bo z mojej na końcu prawie się wylewało. Będzie tej masy sporo...
Tak przygotowaną masę wykładamy na podpieczony spód z kruchego ciasta i pieczemy dalej w 180'C przez około godzinę. Po wyłączeniu i lekkim przestygnięciu ciasto opadnie ale i tak pozostanie dosyć wysokie - mi na dużej blasze wyszło gdzieś 5 miejscami 6 cm.
Sernik robi się szybko niestety później najtrudniejsze jest czekanie, aż całkowicie wystygnie. Ja po jakimś czasie dałam go do lodówki i jeszcze wieczorem mogliśmy się delektować jego smakiem. A naprawdę warto czekać. Teraz jeżeli mam piec sernik, to na pewno z tego przepisu.
Lody Malinowe
Pomysł na bazę do lodów malinowych wzięłam ze strony mojewypieki.com. Nie trzymałam się dokładnie proporcji ale co najważniejsze lody wyszły pyszne i aksamitne bez użycia maszynki do lodów, na którą nie miałam chwilowo miejsca w zamrażarce.
  • Maliny - miałam mrożone ale jak najbardziej mogą być ze świeżych
  • mleko słodzone w puszce 1/2 puszki
  • śmietanka kremówka 30% - 250 ml
Od ilości malin, jakie dodamy do lodów zależy jak intensywnie owocowe będą. Ja swoje musiałam lekko podgrzać by rozmrozić - potem wrzuciłam je do blendera i zmiksowałam. Nie przecierałam przez żadne sitko, bo malutkie pesteczki mi w ogóle nie przeszkadzały. Baza będzie dosyć słodka, więc można na tym etapie pominąć cukier.
Miksujemy śmietankę na sztywno, dodajemy potem mleko z puszki, chwilę miksujemy i na koniec dajemy nasze owoce. Wylewamy do pudełka lub pojemniczków na pojedyncze porcje i zamrażamy. 
Lody są pyszne słodkie i pewnie kaloryczne. Ale co najważniejsze, nie potrzeba tu maszynki do lodów ani nie trzeba ich miksować w trakcie zamrażania, gdyż nie tworzą się żadne kryształki lodu jak w innych.
Tak mi zasmakowały, że na tej samej bazie, bo zostało mi pół puszki mleka i kartonika śmietanki - zrobiłam lody jagodowe.

10 komentarzy:

  1. Ale rozpusta:)tyle pyszności naraz:)

    OdpowiedzUsuń
  2. A sernik jest wystarczająco słodki? nie potrzebne trochę cukru? bo wygląda genialnie! A ja jestem łakomczuch i kocham jak jest słodko :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. już poprawiłam, w składnikach pominęłam cukier, a przecież do białek jest potrzebny by ubić na sztywno... :) tak teraz jest słodki :)

      Usuń
  3. No super, tylko ile cukru trzeba dać do sernika, bo nie sądzę, by był bezcukrowy? :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. już wcześniej uzupełniłam w składnikach do masy serowej jest już podane pod ilością białek :)

    OdpowiedzUsuń
  5. ooo i teraz idealny! dziękuję za odpowiedź :) Myślę, że równocześnie dobrze byłoby zrobić na herbatnikach, mam rację ?:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Sernik wygląda wspaniale - taki leciutki, puszysty i delikatny. Z takimi lodami musiał smakować bosko!

    OdpowiedzUsuń
  7. Jakie miałaś wymiary blaszki? :)

    OdpowiedzUsuń
  8. tradycyjna prostokątna blaszka :)

    OdpowiedzUsuń