niedziela, 3 listopada 2013

Drożdżowy wieniec z jabłkami i orzechami

Już od dawna chodzi za mną smak drożdżowego ciasta, pachnącego cynamonem. W sam raz na coraz wcześniejsze wieczory, gdy za oknem pada i nie ma się ochoty wyjść na dwór.
Nasza polska złota jesień już powoli odchodzi w zapomnienie, liście już całkiem opadły z drzew, za oknem deszcz i tylko aromaty wychodzące z kuchni pozwalają się rozkoszować chwilą...
Miałam ochotę na ciasto drożdżowe, ale nie takie tradycyjne z owocami i kruszonką - tylko na jakąś inną formę. A może by tak znaleźć przepis na drożdżowy wieniec. Miał być z orzechami, ale, że córcia chwilowo nie może jeść orzechów, połowa będzie z jabłkami. Takie połączenie smaków. 
Skorzystałam z przepisu ze strony pass-the-food.blogspot.com - jednak cofałam się do jej źródła by zobaczyć w jaki sposób uzyskać kształt wieńca...
Skladniki na ciasto:
  • 300g mąki pszennej
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 170ml ciepłego mleka
  • 15g świeżych drożdży
  • 1 łyżka cukru
  • 30g roztopionego masła
  • 1 żółtko 

Masa orzechowa:
  • orzechy włoskie (utarte na grubej tarce)
  • 70g miękkiego masła
  • 5 łyżek miałkiego cukru
  • 3 łyżeczki cynamonu  
wszystkie składniki dokładnie mieszamy
Masa jabłkowa:
  • jedno jabłko obrane i pokrojone w kostkę
  • łyżka masła
  • cukier do smaku
na małym gazie dusimy jabłka przez chwilę z dodatkiem cukru i masła

Poniżej zamieszczam oryginany przepis na wykonanie ciasta - ja z uwagi na to, że jestem szczęśiwą posiadaczką maszyny do wypieku chleba robiłam ciasto właśnie metodą maszynową. Najpierw mokre składniki, potem suche, włączam start i za jakiś czas mam pięknie wyrobione i wyrośnięte ciasto.
Tradycyjna metoda:
Z mleka, drożdży, 2 łyżek mąki i łyżeczki cukru robimy zaczyn. Dokładnie mieszamy składniki, przykrywamy ściereczka (najlepsza flanelowa pielucha) i odstawiamy w ciepłe miejsce na 15 minut. W kubeczku mieszamy przestudzone masło i żółtko.
Do dużej miski przesiewamy mąkę, wsypujemy sól. Dodajemy mleko z drożdżami, masło z jajkiem. Zagniatamy elastyczne ciasto. Przekładamy je do natłuszczonej miski, przykrywamy ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce, aż podwoi swoją objętość.
Nastepnie ciasto trzeba rozwałkować dosyć cienko w formę prostokąta - wykładamy na to naszą masę orzechową, ja na część ciasta ułożyłam jeszcze masę z jabłek. Całość posypałam cynamonem. Zawijamy nasze ciasto w rulon. Ja miałam ułatwione zadanie, bo walkowalam je na silikonowej masie do pieczenia co ułatwiło mi również zawijanie.
Zawinięte ciasto ułożyłam łączeniem do spodu i przekroiłam wzdłuż na dwie części. Przeplatamy na przemian te części rozcięciem do góry a następnie układamy w wieniec.
Całość smarujemy białkiem, jakie zostało z ciasta drożdżowego i posypujemy cukrem. Pieczemy w piekarniku nagrzanym do 200'C przez około 20-25 minut.

4 komentarze:

  1. Masa orzechowa bez orzechów ???
    A tak w ogóle to fajny pomysł na "zawijańca".
    DB

    OdpowiedzUsuń
  2. o rety kotlety jak mawia moja córcia - już poprawiłam, orzechy oczywiście są

    OdpowiedzUsuń
  3. Zachwycająco wygląda w takiej formie, musiało być pyszne :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. rzeczywiście na trzy osoby został na drugi dzień tylko kawałeczek... ale wiadomo drożdżowe pachnące cieplutkie prosto z piekarnika szybnko znika :)

      Usuń