sobota, 25 czerwca 2016

Letni torcik truskawkowy

Letni, bo sezonowe owoce i jadalna dekoracja z tego co znalezione na ogródku. Nasturcja, melisa i berberys, jak najbardziej można nie tylko wykorzystać do dekoracji ale i skosztować...  Nasturcja ma lekki neutralny smak, berberys za to cierpki i kwaskowy, melisa lekko cytrynowa - wspaniale się komponują z truskawkowym torcikiem...

Przepis znaleziony już dawno na forum cincin ale dopiero teraz go zrobiłam, bo miałam trochę zamrożonych truskawek z nadwyżki ogrodowego zbioru.
Na wysoki tort potrzebny będzie biszkopt z 6 jajek, tak aby wyszły trzy blaty. Ja swój torcik zrobiłam z dwóch blatów według mojego ulubionego przepisu na biszkopt (z tych proporcji wychodzą dwa blaty na dużą ok. 28 cm okrągłą blaszkę)
  • 5 jajek 
  • 110 g drobnego cukru
  • szczypta soli
  • 65 g mąki pszennej
  • 55 g mąki ziemniaczanej (lub kukurydzianej 'corn starch')
  • 2 łyżki oleju
  • 2 łyżki mleka
  • 1 łyżka soku z cytryny
W jednej misce ubić żółtka z połową cukru i solą na jasną , puszystą masę. Gdy cukier się rozpuści , dodać olej i jeszcze chwilę ubijać. W drugiej misce ubić białka , dodać resztę cukru i sok cytrynowy , ubijać , aż cukier się rozpuści. Pianę delikatnie połączyć z masą żółtkową , a na to stopniowo przesiewać obydwie mąki (po około 1/3 porcji na raz) ostrożnie mieszając łyżką. Na koniec wlać mleko i ponownie wymieszać. Ciasto wyłożyć do wyścielonej pergaminem tortownicy (20 cm średnicy) i piec w temp. 180 st.C. przez około 35 minut. 

Masa truskawkowa:
  • paczka mrożonych truskawki (około 500 g)
  • 2 galaretki truskawkowe - na 1/2 litra wody
  • 0,5 l śmietany 30%

Gdy biszkopt włożymy do piekarnika możemy przygotować sobie już galaretkę. Zdąży nam wystygnąć, do czasu jak już będziemy robić masę. Jak już mamy upieczony i przestygnięty biszkopt, możemy przygotować truskawki, było to dla mnie najbardziej kłopotliwe, bo na początku ciężko było mi przekrawać zamrożone owoce, potem kolejne już lekko odtajały i było łatwiej. 
Ubijamy śmietanę na sztywno. Pokrojone jeszcze zamrożone truskawki wrzucamy do przestygniętej galaretki, Moja galaretka nie stężała od razu od truskawek tak jak było w oryginalnym przepisie i lekko lejącą się przelewałam do bitej śmietany. Bałam się, że tak szybko nie stężeje i wstawiłam masę do lodówki ale okazało się, że po chwili już była sztywna i mogłam spokojnie wykładać ją na biszkopt.

Zdobienie:
  • 250 ml śmietany 30% 
  • 2 łyżki cukru pudru
  • usztywniacz do śmietany, ze względu na upały na dworze wolałam ją czymś wzmocnić
  • duża paczka podłużnych biszkoptów (na moją blaszkę potzreba około 30 sztuk biszkoptów)
  • owoce do ozdoby, ja wykorzystałam truskawki, żółte maliny, liście berberysu, melisy, kwiaty nasturcji
  • wstążeczka

Śmietanę ubić z cukrem i usztywniaczem do śmietany. Smarujemy nią boki tortu i na to przyklejamy biszkopty. Jako, że ja na górze miałam masę truskawkową śmietaną tylko trochę udekorowałam wierzch tortu i poukładałam jadalne ozdoby. Postawiłam na naturalne dodatki, to co udało nam się znaleźć w ogródku.

Całość dekorujemy wstążką.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz